Hráč, který bude začínat, se vylosuje takto: Každý hráč si vytáhne
ze sáčku jeden kámen. Hráč s písmenem nejblíže k začátku
abecedy začíná. V případě shody si všichni hráči, kteří měli
nejnižší písmeno, vytáhnou další kámen. Po losování se kameny opět
vrátí do sáčku.
Poté si každý hráč vylosuje sedm kamenů a uloží do svého zásobníku
tak, aby je ostatní neviděli.
Začínající hráč vytvoří podle pravidel uvedených níže slovo ze
dvou nebo více svých kamenů a položí ho na hrací desku tak, aby jedno
z jeho písmen leželo na růžovém středovém poli. Kromě této
podmínky se první tah řídí stejnými pravidly, jako všechny následující
(viz níže). Po skončení tahu jsou na řadě další hráči, počínaje hráčem
po levici začínajícího.
Průběh hry
Hráč, který je na řadě, vybere ze svého zásobníku jeden nebo více
kamenů a položí je na hrací desku.
Potom si sečte body za všechna vytvořená či obměněná slova (viz
kapitolu Bodování) a oznámí je zapisovateli.
Považují-li jeho spoluhráči některé nově vzniklé slovo za
nepřípustné, mohou ho zpochybnit před zahájením tahu dalšího
hráče. Pokud je jedno z právě vytvořených slov uznáno za neplatné
podle níže uvedených pravidel, hráč si vezme nazpět své kameny a
ztrácí tah.
Nakonec si dolosuje tolik kamenů, kolik jich použil při tvoření
slov. Po skončení tahu tedy bude mít opět sedm kamenů.
Místo pokládání kamenů může hráč svůj tah využít
k výměně některých či všech svých kamenů. Výměnu
provede tak, že položí své kameny lícem dolů, vybere z ostatních
odpovídající počet nových kamenů a pak své staré kameny zamíchá mezi
ty, ze kterých se losuje. V tomto kole již netvoří slova a na
řadě je další hráč. Výměnu kamenů nelze provést, jestliže v sáčku
zbývá méně než sedm kamenů.
Pokud hráč nechce tvořit slova ani měnit kameny, může se vzdát
tahu. Ostatním to oznámí tím, že řekne pass. Vzdát tahu se
hráč může i v případě, že by byl schopen z písmen ve svém
zásobníku utvořit slova.
Pokládání kamenů
Alespoň jeden z nově položených kamenů musí stranově sousedit
s některým kamenem, který už na desce ležel. Úhlopříčné
sousedství se nepočítá.
Všechny nově položené kameny musí ležet ve stejném řádku nebo
sloupci a nesmí mezi nimi být mezera, tj. musí existovat slovo, na
kterém se všechny podílejí.
Nové slovo, tvořené nebo dotvořené položenými kameny, musí být
čitelné zleva doprava nebo shora dolů a musí být povolené (viz
níže). Na všech místech, kde se ho z boku dotýkají jiné kameny,
musí také vzniknout povolená slova čitelná zleva doprava nebo shora
dolů.
Nová slova tedy mohou vzniknout následujícími způsoby:
Přidáním jednoho či více kamenů ke slovu, které již na hracím
plánu je.
Umístěním slova kolmo k již existujícímu slovu na hracím
plánu. Takto vzniklé slovo buď využívá jedno z písmen kolmého
slova, nebo ho přidáním písmene na jeho začátek či konec
modifikuje. Nové slovo může rovněž přemostit dvě či více již
existujících slov.
Položením celého nového slova rovnoběžně vedle již existujícího
slova tak, že těsně sousedící kameny vytvoří rovněž smysluplná
slova.
Prázdný kámen (žolík) lze použít místo kteréhokoli písmene, včetně
těch, která se na žádném kamenu nevyskytují (např. "W", "Q",
"Ö"). Hráč však musí oznámit, místo kterého písmene žolík použil. Až
do konce hry potom žolík zastupuje toto písmeno, což může mít význam
při přikládání kamenů dalšími hráči.
Žádný kámen nelze přesunout, bylo-li s ním už jednou
hráno.
Bodování
Za každé písmeno všech nově vytvořených nebo obměněných slov
obdrží hráč počet bodů, který je na něm uveden. Počítají se tedy nejen
kameny, které hráč v daném tahu přidal, ale i ty, které již na
desce ležely. Písmena, která leží ve dvou nových slovech současně, se
započítají opakovaně, a to včetně svých případných prémií (viz
níže).
Některá pole hracího plánu jsou prémiová. Mají
následující význam:
Světle modrá pole zdvojnásobují hodnotu písmene, které je na
nich položeno.
Tmavě modrá pole ztrojnásobují hodnotu písmene, které je na nich
položeno.
Růžová pole zdvojnásobují hodnotu celého slova, které je na nich
položeno.
Červená pole ztrojnásobují hodnotu celého slova, které je na
nich položeno.
Prémiové pole si započítá pouze hráč, který na něj kámen
položil. Hráč který využije v novém slově kámen, který už dříve
ležel na prémiovém poli, si započítá pouze základní hodnotu
kamene.
Pokud je umístěn na červeném poli prázdný kámen, zdvoj- či
ztrojnásobuje se slovní skóre přesto, že kámen sám nemá žádné bodové
ohodnocení.
Jestliže v jednom slově hráč využije současně písmenné a
slovní prémie, započítá se slovní prémie až nakonec. Využije-li hráč
dvě slovní prémie v jediném slově, započítají se postupně
obě. Lze tedy získat i čtyř- nebo devítinásobek bodové hodnoty
slova.
Hráč, který v jednom tahu umístí všech sedm kamenů ze svého
zásobníku, získá zvláštní prémii 50 bodů. Tato prémie se připočte
k bodům získaným v dotyčném tahu až po započtení písmenných
i slovních prémií.
Na konci hry je skóre každého z hráčů zmenšeno o hodnotu
kamenů, které nepoužil. Pokud některému z hráčů nezbyl
v zásobníku žádný kámen, k jeho skóre se přičtou hodnoty
všech kamenů, které zbyly ostatním hráčům.
Hra končí, jestliže některý hráč využil všechny své kameny a
nemůže si již vylosovat žádné další. Nikdo další už nesmí táhnout a
hráčům se upraví skóre podle kamenů, které jim zůstaly v ruce -
viz Bodování.
Hra ovšem nekončí, pokud již nelze losovat nové kameny, ale všem
hráčům ještě nějaké zbývají v ruce a hráči s nimi umí
táhnout. Teprve když se všichni hráči ve dvou po sobě jdoucích kolech
vzdají tahu, hra skončí.