Organizační pravidla pro turnaj
v opisovaném scrabblu
Tato pravidla vznikla jako součást propozic prvního
turnaje v opisovaném scrabblu pod hlavičkou ČAS, který proběhl před sněmem
7.4.2001 v Praze. Později jsem k nim doplňoval další body, které jsem
považoval za rozumné. Pravidla zatím nejsou závazná pro jiné turnaje.
- Vylosovaná
písmena a aktuální stav na desce budou zobrazeny na tabuli v čele hrací
místnosti. Kromě toho každý hráč dostane partiář, kde si bude moci zakreslovat
aktuální stav a zapisovat své tahy pro svou potřebu.
- Hráč
nesmí mít u sebe nic kromě psacích potřeb, lístečků na zápis tahů, partiáře a
případně též desky scrabble s písmeny, pokud si na turnaj přinese vlastní.
Nesmí mít zejména žádné jazykové prameny, ale ani vlastní listy na poznámky -
není možné kontrolovat, že si na nich nepřinesl tahák. K poznámkám slouží
volné místo na partiáři.
- Doba
na jeden tah je stanovena na 3 minuty.
- Omezen
bude i čas na celou partii, a to nejvýše na 2,5 hodiny (přesněji sdělíme na
místě).
- Tahy
odevzdané po limitu nebudou vůbec vyhodnocovány. Vyhodnocovány nebudou ani
tahy, které neobsahují všechny náležitosti (identifikace hráče, číslo kola,
hlavní slovo, pozice a směr, počet bodů).
- Nebude
platit kdysi obvyklá konvence, že pozice slova začínající písmenem (např.
H8) značí, že slovo je položeno svisle, zatímco pozice začínající číslem (např.
8H) značí slovo položené vodorovně. Jedním z důvodů je i fakt, že novější
scrabblové desky mají prohozená písmena a čísla. Na turnaji se bude používat nová
notace, kde písmena označují řádky a čísla sloupce. Toto značení uvidí
hráči ve svých partiářích i na tabuli. Směr hráči označí písmenem V (vodorovně)
nebo S (svisle). Umístění tedy musí obsahovat 3 náležitosti: písmeno A-O,
označující řádek prvního písmene hlavního slova, číslo 1-15 označující sloupec
tohoto písmene, a písmeno V nebo S, označující směr položení slova. Lístečky,
na kterých jeden z těchto údajů bude chybět, nebudou vyhodnocovány.
- Na
čitelnosti lístečků s tahy fundamentálně závisí výsledky hry. Proto mohou
být vyřazeny i lístečky, na kterých bude škrtáno (zejména ve slovech), nebo na
nich bude uvedeno více než jedno slovo (není dovoleno uvádět ani vedlejší slova
téhož tahu!) Pro případ, že se splete, dostane každý hráč omezený počet náhradních
lístečků.
- Slova
se budou psát tiskacími písmeny, každé písmeno do zvláštního pole jako na
daňovém přiznání. Pozor na odlišení O a D, J a I, C a L atd. Jste-li zvyklí
psát I s ocáskem jako J, zapomeňte na to. Při identifikaci toho, co jste
napsali, bude mít pravdu rozhodčí.
- Písmeno
nahrazené žolíkem můžete uvést do závorky. Pokud tak neučiníte, počítač při
vyhodnocování vašeho tahu nahradí žolíkem první vámi použité písmeno, které
jinak není k dispozici. Může to však mít vliv na počet bodů ve slovech,
kde se takové písmeno vyskytuje vícekrát (a jedno k dispozici máte,
zatímco druhé musíte nahradit žolíkem). Například K(O)LO a KOL(O) nemusí být
totéž, pokud pod jedním O leží prémiové pole.
- Rozhodčí
může na desku položit nejlepší tah, o kterém se dozví, i když ho nevymyslel
bodovaný hráč (nebo ho vymyslel, ale nadhodnotil si body). Může to být tah,
který mimo soutěž vymyslel některý z rozhodčích, nebo který vygeneroval
počítač. Všechna položená slova musí být nicméně přípustná. Naopak pokud
některý z hráčů vymyslel nejlepší tah, ale podhodnotil si body, takže
rozhodčí včas nezjistí, že tento tah je nejlepší, tah nemusí být použit.
- Jako nouzové
řešení pro případ časové tísně má rozhodčí dokonce právo položit tah, který
není nejlepší, avšak je to nejlepší tah, který pro danou situaci vygeneruje
počítačový program. Toto pravidlo umožňuje rozhodčímu, aby si průběh celé
partie připravil dopředu. Povolené jsou programy, jejichž slovníky obsahují
alespoň pětipísmenný slovník Petra Vetešníka. V každém případě musí být překontrolována
přípustnost všech slov v počítačem navrženém tahu.
- Losování
písmen může (ale nemusí) být provedeno elektronicky, případně s prevencí
nedostatku souhlásek a samohlásek (takže nikdy nedojde k výměně podle
herního pravidla 5).
- Po skončení
partie vyvěsí rozhodčí seznam tahů všech hráčů. Hráči dostanou omezený čas
(předpokládá se asi 10-20 minut) na kontrolu, vznášení protestů proti
vyhodnocení svých tahů či proti přípustnosti tahů ostatních.
- Přípustnost
hráči položených slov. Přípustnost slov v nejlepším tahu ověřuje
rozhodčí před položením tahu na desku. Přípustnost slov do pěti písmen
v ostatních tazích bude prověřována automaticky s pomocí Vetešníkova
slovníku (po partii se mohou hráči proti takovému rozhodnutí o neplatnosti
slova odvolat k rozhodčímu, který ověří přípustnost v (tištěném)
Slovníku ČAS). Přípustnost ostatních slov může být napadena rozhodčími a po
vyvěšení tahů po partii i ostatními hráči a diváky. Slovo, které nebylo
napadeno, se považuje za přípustné. Proti rozhodnutí rozhodčího o přípustnosti
napadeného slova není odvolání.
© 2001 Česká asociace Scrabble